Pokaż/ukryj informację o istniejących skrótach klawiszowych

Skróty klawiszowe:

Włącz lektora.
Wyłącz lektora.

UCHWAŁA NR XXXIII/68/20 RADY MIEJSKIEJ W NOWEJ SŁUPI z dnia 30 września 2020 r.

Wyświetl stronę główną » Uchwały » 2020 » UCHWAŁA NR XXXIII/68/20 RADY MIEJSKIEJ W NOWEJ SŁUPI z dnia 30 września 2020 r.

Podtytuł: w sprawie rozpatrzenia skargi z dnia 18 sierpnia 2020 r.

Uchwała Nr XXXIII/68/20
Rady Miejskiej w Nowej Słupi

z dnia 30 września 2020 r.

w sprawie rozpatrzenia skargi z dnia 18 sierpnia 2020 r.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1991 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 poz. 713) oraz art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 256 ze zm.) Rada Miejska w Nowej Słupi uchwala co następuje:

§ 1. Po rozpatrzeniu skargi z dnia  18.08.2020 r.  i zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji skarg, wniosków i petycji:

1. Rada Miejska postanawia uznać skargę  na Kierownika  Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowej Słupi za bezzasadną z przyczyn określonych w uzasadnieniu stanowiącym załącznik do uchwały.

2. W zakresie nieprawidłowości dotyczących zweryfikowania zarzutów zawartych w niebieskiej karcie dotyczących nadużywania alkoholu, które nie zostały potwierdzone przez zespół interdyscyplinarny postanawia się przekazać według właściwości skargę do rozpatrzenia Wojewodzie Świętokrzyskiemu.

3. W zakresie jakim skarga dotyczy Przewodniczącego Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Rada Miejska postanawia przekazać wg. właściwości skargę do rozpatrzenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Nowa Słupia.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Nowej Słupi zobowiązując się do powiadomienia skarżącego o sposobie załatwienia skargi.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej
Rafał Piasecki


Załącznik do uchwały Nr XXXIII/68/20
Rady Miejskiej w Nowej Słupi
z dnia 30 września 2020 r.

Uzasadnienie

W dniu 18 sierpnia 2020 r. do Przewodniczącego Rady Miejskiej w Nowej Słupi wpłynęła skarga na działalność Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowej Słupi oraz Przewodniczącego Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Nowej Słupi.

W treści skargi, skarżący podnosi wobec Kierownika MGOPS w Nowej Słupi zarzuty dotyczące bezpodstawnego złożenia do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Nowej Słupi wniosku o zastosowanie leczenia odwykowego oraz założenia Niebieskiej Karty.

Wobec Przewodniczącego Gminnej Komisji Rozwiazywania Problemów Alkoholowych skarżący podnosi zarzuty dotyczące bezpodstawnego zmuszania do uczestnictwa w badaniu przez biegłych, o których mowa w art. 24 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

W dniu 26 sierpnia 2020 r. odbyło się posiedzenie Komisji Skarg, wniosków i petycji. Z aktami sprawy zapoznała się również na posiedzeniu Komisja Rewizyjna.

Rada Miejska w Nowej Słupi  po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji skarg, wniosków
i petycji oraz rekomendacjami Komisji Rewizyjnej jak również po zapoznaniu się z treścią wniesionej skargi oraz po przeanalizowaniu podniesionych zarzutów uznała, że skarga w odniesieniu do Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej jest bezzasadna.

Procedura „Niebieskiej Karty” znajduje umocowanie w ustawie z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (tj. Dz. U. z 2020 roku poz. 218,965) oraz rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 roku w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2011 roku Nr 209, poz.1245).  W myśl ustawy przez przemoc w rodzinie należy rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członka rodziny, w szczególności narażające  osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą.

Wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty” następuje przez wypełnienie formularza „Niebieska Karta” w przypadku powzięcia, w toku prowadzonych czynności służbowych lub zawodowych, podejrzenia stosowania przemocy wobec członków rodziny lub w wyniku zgłoszenia dokonanego przez członka rodziny lub przez osobę będącą świadkiem przemocy w rodzinie. W tym przypadku osoby skarżącej była to  żona skarżącego.

Wszczynając procedurę, podejmuje się działania interwencyjne mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie.

Jak wynika z wyjaśnień Kierownika MGOPS w ramach procedury członkowie zespołu interdyscyplinarnego lub grupy roboczej między innymi udzielają pomocy osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie; podejmują działania w stosunku do osoby, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, mające na celu zaprzestania stosowania tego rodzaju zachowań.  Zapraszają osobę, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, na spotkanie zespołu interdyscyplinarnego lub grupy roboczej; opracowują indywidualny plan pomocy dla osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, i jej rodziny, który zawiera propozycje działań pomocowych.

Przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego wzywa osobę, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, na spotkanie zespołu interdyscyplinarnego lub grupy roboczej. Członkowie grupy roboczej podejmują działania w stosunku do osoby, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, w szczególności przekazują informacje o konsekwencjach popełnianych czynów; motywują do udziału w programach oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych; przeprowadzają rozmowę pod kątem nadużywania alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych lub leków; przekazują informacje o koniecznych do zrealizowania działaniach w celu zaprzestania stosowania przemocy w rodzinie.  Jeżeli osoba, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, nadużywa alkoholu, członkowie zespołu interdyscyplinarnego lub grupy roboczej kierują tę osobę do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

W przypadku skarżącego Grupa Robocza zdecydowała o skierowaniu do Gminnej Komisji Rozwiazywania Problemów Alkoholowych wniosku o zastosowanie leczenia w związku z faktem, iż głównym źródłem problemów w domu w opinii żony skarżącego był alkohol, ponadto skarżący podejmował próbę leczenia odwykowego w sierpniu 2019 roku. Osoba która podejmuje leczenie odwykowe w jakiejkolwiek formie przed jego rozpoczęciem musi zadeklarować, że ma problem z kontrolowaniem spożywania alkoholu.

Należy również podkreślić, że skierowanie osoby do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych nie stanowi, wbrew temu co twierdzi skarżący, uznania osoby za osobę uzależnioną. Członkowie Komisji nie posiadają bowiem stosownych uprawnień do wydania takiej opinii. Opinię tako wydać mogą jedynie specjaliści w dziedzinie leczenia uzależnień. Co miało miejsce w przypadku skarżącego.

Ustawa również wskazuje w jakich przypadkach następuje zakończenie procedury tj:

1) ustania przemocy w rodzinie i uzasadnionego przypuszczenia o zaprzestaniu dalszego stosowania przemocy w rodzinie oraz po zrealizowaniu indywidualnego planu pomocy albo

2) rozstrzygnięcia o braku zasadności podejmowania działań

Należy również podkreślić, że w procedurze Niebieskiej Karty na podstawie art.  6 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie  w związku z art. 14 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej mają zastosowania przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 kodeks postępowania administracyjnego, które to wyraźnie określają w jakich sytuacjach należy wyłączyć pracownika bądź cały organ. W przedmiotowej sytuacji nie mają one zastosowania.  Zarzut skarżącego co do faktu stronniczości Kierownika MGOPS jest bezpodstawny, zwłaszcza że w trakcie postępowania Kierownik MGOPS nie uczestniczyła  w składzie Grupy Roboczej zajmującej się prowadzeniem Procedury Niebieskiej Karty w jego rodzinie.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie do zadań wojewody należy nadzór nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie realizowanych przez samorząd gminny, powiatowy i województwa oraz kontrola realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umów z organami administracji rządowej i samorządowej.

Jak stanowi przepis art. 7 ust. 3 w/w ustawy Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia m. in. organizację i tryb przeprowadzania nadzoru i kontroli, kwalifikacje inspektorów upoważnionych do wykonywania czynności nadzorczych i kontrolnych, a także wzór legitymacji uprawniającej do wykonywania czynności nadzorczych i kontrolnych, uwzględniając konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu wykonywania zadań.

Na podstawie powyższego upoważnienia ustawowego zostało wydane Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 3 czerwca 2011 r. w sprawie nadzoru i kontroli nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

Zgodnie z przepisem § 3 tego Rozporządzenia w ramach nadzoru nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie wojewoda monitoruje, wspomaga i kontroluje ich wykonywanie, a kontrola polega w szczególności na prowadzeniu przez zespół inspektorów czynności kontrolnych w jednostkach podlegających kontroli, w celu oceny stanu przestrzegania przepisów prawa z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

Mając powyższe na względzie oraz powołując się na odpowiedź na interpelację Nr 30441 w sprawie przepisów regulujących zakończenie procedury, weryfikacji prawidłowości przeprowadzenia procedury oraz odwołania od przeprowadzonej procedury "Niebieska Karta" z dnia 27 stycznia 2015 r. znak: K7 INT 30441 złożoną przez Panią Poseł Józefę Hrynkiewicz, należy stwierdzić, że  w sytuacji gdy zainteresowany uzna, iż procedura „Niebieskie Karty” została przeprowadzona w sposób nierzetelny i krzywdzący strona może złożyć skargę do wojewody, który jest zobowiązany do podjęcia czynności wyjaśniających.

W związku z powyższym na podstawie art. 231 Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie prawidłowości założenia Niebieskiej Karty należy przekazać skargę do Wojewody Świętokrzyskiego.

W zakresie Gminnej Komisji Rozwiazywania Problemów Alkoholowych Rada Miejska uznała,  że nie jest organem właściwym do rozpatrzenia Skarga powinna zostać przekazana do Burmistrza Miasta i Gminy w Nowej Słupi. Wskazać w tym miejscu należy, że zgodnie z przepisem art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego - dalej jako: k.p.a. jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, jest co do zasady Rada Miejska.

Zgodnie z art. 4¹ ust. 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – wójt, burmistrz lub prezydent miasta, powołuje gminną komisję rozwiązywania problemów alkoholowych (GKRPA), która w szczególności inicjuje działania w zakresie zadań gminy z art. 41 ust. 1 w/w ustawy oraz podejmuje czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego. Burmistrz sprawuje więc bezpośredni nadzór nad działalnością GKRPA. Do skargi ma więc zastosowanie art. 229 pkt. 7 Kodeksu postępowania administracyjnego, który stanowi, że organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności innego organu administracji rządowej, organu przedsiębiorstwa państwowego lub innej państwowej jednostki organizacyjnej – organ wyższego stopnia lub sprawujący bezpośredni nadzór.

Informacje

Dokumenty

Rejestr zmian

2020-10-05 09:33

Edycja artykułu - Mariusz Trepka

2020-10-05 09:32

Dodanie załącznika/ załączników - Mariusz Trepka

2020-10-05 09:27

Dodanie artykułu - Mariusz Trepka

Filtrowanie bieżącej kategorii

Archiwum:

Oficjalna strona www

Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta

Andrzej Gąsior
Burmistrz Miasta i Gminy
Nowa Słupia

Przyjmowanie skarg i wniosków - informacje


Godziny obsługi Interesantów:
PONIEDZIAŁEK: 7.30 - 15.30
WTOREK:     7.30 - 15.30
ŚRODA: 7.30 - 15.30
CZWARTEK: 7.30 - 15.30
PIĄTEK: 7.30 - 15.30
lub inny uzgodniony termin.


DYŻUR PSYCHOLOGA


ZIMOWE UTRZYMANIE DRÓG - KOMUNIKAT


Sesje Rady Miejskiej - on-line


Przewodniczący Rady Miejskiej - Rafał Piasecki
DYŻUR W KAŻDY CZWARTEK 10.00-12.00
przy sali konferencyjnej UMiG
tel . 41 3178-770


Miasto i Gmina Nowa Słupia

NIP 6572464005 
REGON 291010406

kod TERYT 2604133

adres korespondencyjny:

26-006 Nowa Słupia, ul.Rynek 15


Kontakt:

skrzynka podawcza ePUAP:
   
/8cf2p6qd5k/skrytka

tel. 41 31-78-700

adres e-doręczenia:

AE:PL-52584-95124-UUAVC-17

email: urzad@nowaslupia.pl


Referat Gospodarki Komunalnej
i Ochrony Środowiska
Nowa Słupia, ul.Staszica 18

tel. 41 3177-622

tel. 41 363-03-72

tel. 41 363-03-73


Miejsko- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
w Nowej Słupi

TELEFONY


PLATFORMA ZAKUPOWA


Rzecznik Praw Obywatelskich


Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach

 

Powiatowy Urząd Pracy Kielce

Powiatowy Urząd Pracy
w Kielcach

System Informacji Przestrzennej Województwa Świętokrzyskiego

 

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Strona Dziennika Ustaw Monitor Polski Oficjalna strona Biuletynu Informacji Publicznej

Szukaj w BIP

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.