Pokaż/ukryj informację o istniejących skrótach klawiszowych

Skróty klawiszowe:

Włącz lektora.
Wyłącz lektora.

UCHWAŁA NR XXXIII/66/20 RADY MIEJSKIEJ W NOWEJ SŁUPI z dnia 30 września 2020 r.

Wyświetl stronę główną » Uchwały » 2020 » UCHWAŁA NR XXXIII/66/20 RADY MIEJSKIEJ W NOWEJ SŁUPI z dnia 30 września 2020 r.

Podtytuł: w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej w Nowej Słupi.

Uchwała Nr XXXIII/66/20
Rady Miejskiej w Nowej Słupi

z dnia 30 września 2020 r.

w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej w Nowej Słupi.

Na podstawie art. 5b ust. 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 poz. 713) Rada Miejska w Nowej Słupi uchwala co następie:

§ 1. Powołuje się Młodzieżową Radę Miejską w Nowej Słupi.

§ 2. Młodzieżowej Radzie Miejskiej w Nowej Słupi nadaje się statut określający zasady działania oraz tryb wyboru jej członków, w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Nowa Słupia.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej
Rafał Piasecki

 

Załącznik Nr 1 do uchwały Nr XXXIII/66/20
Rady Miejskiej w Nowej Słupi
z dnia 30 września 2020 r.

STATUT MŁODZIEŻOWEJ RADY MIEJSKIEJ W NOWEJ SŁUPI

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. 1.  Statut Młodzieżowej Rady Miejskiej w Nowej Słupi, zwany dalej statutem, określa zasady działania i tryb wyboru organów Młodzieżowej Rady Miejskiej w Nowej Słupi.

2. Młodzieżowa Rada Miejska w Nowej Słupi, jest reprezentacją młodzieży stale zamieszkałej na terenie Miasta i Gminy Nowa Słupia, i uczącej się w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych na terenie Województwa Świętokrzyskiego.

3. Podstawą działalności Młodzieżowej Rady Miejskiej w Nowej Słupi jest działalność społeczna Radnych. Radni za pełnienie swojej funkcji nie mogą pobierać wynagrodzenia lub diet, ale mogą otrzymywać dofinansowania na szkolenia.

4. Młodzieżowa Rada Miejska w Nowej Słupi jest niezależna politycznie i światopoglądowo.

5. Młodzieżowa Rada Miejska w Nowej Słupi nie posiada osobowości prawnej.

§ 2. Ilekroć w Statucie mowa o:

1) Radzie, należy przez to rozumieć Radę Miejską w Nowej Słupi,

2) Młodzieżowej Radzie, należy przez to rozumieć Młodzieżową Radę Miejską w Nowej Słupi,

3) Burmistrzu, należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta i Gminy Nowa Słupia,

4) Szkole, należy przez to rozumieć szkołę podstawową lub ponadpodstawową,

5) Wyborach, należy przez to rozumieć wybory Młodzieżowych Radnych przez wyznaczoną do tego komisję.

§ 3. 1.  Siedzibą Młodzieżowej Rady jest Urząd Miasta i Gminy w Nowej Słupi.

2. Kadencja Młodzieżowej Rady trwa dwa lata, od dnia pierwszej sesji do dnia poprzedzającego dzień pierwszej sesji kolejnej kadencji.

3. Sesje Młodzieżowej Rady odbywają się w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy w Nowej Słupi, posiedzenia jej komisji także lub w innym miejscu wyznaczonym przez Przewodniczącego Młodzieżowej Rady.

Rozdział 2.
Cele i środki działania

§ 4. Celem działania Młodzieżowej Rady jest upowszechnienie idei samorządowej i postaw demokratycznych wśród młodzieży oraz zwiększenie aktywności wśród młodych ludzi w Mieście i Gminie Nowej Słupia.

§ 5. Młodzieżowa Rada realizuje swoje cele poprzez:

1) wyrażanie opinii, postulatów, wniosków i interpelacji w sprawach istotnych dla środowiska młodzieżowego Miasta i Gminy Nowa Słupia,

2) opiniowanie uchwał i zamierzeń samorządowych, dotyczących młodzieży,

3) inicjowanie działań dotyczących życia młodych ludzi w Mieście i Gminie Nowej Słupi,

4) podejmowanie działań propagujących cele Młodzieżowej Rady, szczególnie w zakresie upowszechniania idei samorządowej,

5) inspirowanie i koordynowanie działań inicjatyw młodych ludzi,

6) prowadzenie działalności informacyjno-doradczej,

7) nawiązywanie współpracy z młodzieżą gmin partnerskich oraz organizacjami młodzieżowymi w kraju i za granicą na rzecz młodzieży w ramach współpracy prowadzonej przez Miasto i Gminę Nową Słupię.

§ 6. Do wyłącznej właściwości Młodzieżowej Rady należy:

1) uchwalanie programu działania Młodzieżowej Rady,

2) powoływanie komisji Młodzieżowej Rady i określanie ich zadań,

3) wybór i odwoływanie Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących oraz Sekretarza Młodzieżowej Rady,

4) stwierdzenie wygaśnięcia mandatu członka Młodzieżowej Rady,

5) podejmowanie uchwał w innych sprawach należących do kompetencji Młodzieżowej Rady, w tym wyrażanie opinii, postulatów i wniosków w sprawach istotnych dla środowiska młodzieżowego Miasta i Gminy Nowa Słupia.

Rozdział 3.
Tryb wyłonienia Radnych Młodzieżowej Rady

§ 7. 1.  Kapituła Młodzieżowej Rady powołana jest przez Burmistrza.

2. W skład Młodzieżowej Rady wchodzi 11 radnych, wybranych przez Kapitułę Młodzieżowej Rady spośród kandydatów zgłoszonych przez:

1) Samorządy uczniowskie szkół podstawowych i ponadpodstawowych z terenu Gminy Nowa Słupia,

2) Organizacje pozarządowe pracujące z młodzieżą lub na jej rzecz,

3) Rady Sołeckie,

4) indywidualne zgłoszenia kandydatów.

3. Kandydatem do Młodzieżowej Rady może zostać osoba, która spełniła następujące warunki:

1) mieści się w przedziale wiekowych od 13 (ukończonych w dniu zgłoszenia) do 18 lat,

2) posiada status ucznia,

3) zamieszkuje na terenie Gminy Nowa Słupia,

4) wyraża zgodę na kandydowanie oraz prace w Młodzieżowej Radzie (w przypadki osób niepełnoletnich zgodę wyraża także rodzic lub opiekun prawny),

5) wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Burmistrza Miasta i Gminy Nowa Słupia oraz upublicznienie informacji wskazanych w formularzu zgłoszeniowym (w przypadku osób niepełnoletnich zgodę wyraża także rodzic lub opiekun prawny).

4. Procedura wyłonienia Młodzieżowej Rady przeprowadzana jest w 3 etapach.

5. Etap I obejmuje ogłoszenie naboru kandydatów.

1) burmistrz w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady Miejskiej w Nowej Słupi zamieszcza na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy w Nowej Słupi www.nowaslupia.pl   informację o rozpoczęciu procedury wyłonienia radnych Młodzieżowej Rady i terminie zakończenia naboru,

2) do informacji załącza się wzór „Formularza zgłoszeniowego dla kandydata na radnego Młodzieżowej rady Miejskiej w Nowej Słupi”, stanowiący załącznik do niniejszego statutu.

6. Etap II obejmuje zgłaszanie kandydatów na radnych:

1) zgłoszenie następuje poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego a następnie, przed upływem terminu wyznaczonego w ogłoszeniu złożenie go w Sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy w Nowej Słupi lub przesłanie droga pocztowa na adres Urząd Miasta i Gminy w Nowej Słupi ul. Rynek 15, 26-006 Nowa Słupia,

2) na kopercie zawierającej formularz zgłoszeniowy należy umieścić dopisek „Młodzieżowa Rada”,

3) formularze zgłoszeniowe nadesłane lub złożone po terminie oraz niekompletne nie zostaną rozpatrzone,

4) oceny formalnej nadesłanych i złożonych formularzy zgłoszeniowych dokonuje Biuro Obsługi Rady.

7. Etap III obejmuje wybór radnych przez Kapitułę Młodzieżowej Rady:

1) w pierwszej kolejności Kapituła Młodzieżowej Rady dokona wyboru po jednym kandydacie z każdej szkoły spośród kandydatów zgłoszonych przez samorządy uczniowskie szkół podstawowych i ponadpodstawowych z terenu Gminy Nowa Słupia,

2) wyboru radnych Kapituła Młodzieżowej Rady dokonuje przy użyciu kart do głosowania z imionami i nazwiskami kandydatów,

3) każdy członek Kapituły Młodzieżowej Rady może oddać do 11 głosów na kandydatów zgodnie z określoną liczbą mandatów w ust. 1,

4) oddanie głosu następuje jawnie poprzez postawienie znaku „x” na karcie do głosowania w kolumnie przy wytypowanym przez siebie kandydacie,

5) mandaty uzyskują kandydaci, którzy zdobyli największą liczbę głosów w danej grupie,

6) w przypadku równej liczby głosów oddanych na dwóch lub więcej kandydatów do obsadzenia ostatniego mandatu, przeprowadza się głosowanie jawne poprzez podniesienie ręki, przy czym każdemu z członków Kapituły Młodzieżowej Rady przysługuje jeden głos „za”,

7) Z posiedzenia Kapituły Młodzieżowej Rady sporządza się protokół, który podpisują wszyscy obecni członkowie Kapituły Młodzieżowej Rady,

8) Listę radnych Młodzieżowej Rady Miejskiej doręcza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Nowej Słupi i podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej www.nowaslupia.pl.

Rozdział 4.
Organy Młodzieżowej Rady

§ 8. 1.  Organami Młodzieżowej Rady są:

1) Prezydium Rady,

2) Komisja Rewizyjna,

3) Komisje stałe,

4) Komisje problemowe.

2. Organy Młodzieżowej Rady działają na podstawie Statutu.

§ 9. 1.  Organem wykonawczym Młodzieżowej Rady jest Prezydium Młodzieżowej Rady, zwane dalej Prezydium, powoływane uchwałą Młodzieżowej Rady spośród jej członków na okres kadencji Młodzieżowej Rady. Prezydium składa się z Przewodniczącego Rady, dwóch Wiceprzewodniczących oraz Sekretarza.

2. Kandydatem do Prezydium może być Radny, który jest obecny na sesji i wyraża zgodę na kandydowanie.

3. Młodzieżowa Rada wybiera Prezydium bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy składu Młodzieżowej Rady, w głosowaniu tajnym. Prezydium wybierane jest na pierwszym posiedzeniu Młodzieżowej Rady.

4. Głosowanie na Wiceprzewodniczących przebiega jednocześnie. Wiceprzewodniczącymi zostają dwie osoby, które uzyskały największą liczbę głosów. W przypadku jednakowej liczby głosów uniemożliwiającej dokonania wyboru dwóch Wiceprzewodniczących, zarządza się ponowne głosowanie.

5. Młodzieżowa Rada może odwołać członka Prezydium lub cały skład Prezydium większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy składu Młodzieżowej Rady, w głosowaniu tajnym, na wniosek co najmniej ¼ członków Młodzieżowej Rady. Wniosek musi zawierać uzasadnienie.

6. Wniosek o odwołanie członka Prezydium lub całego Prezydium Młodzieżowa Rada rozpatruje na kolejnej sesji, nie później niż przed upływem 60 dni.

7. Jeżeli wniosek o odwołanie członka Prezydium lub całego Prezydium nie uzyskał wymaganej większości głosów, to kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie sześciu miesięcy od poprzedniego głosowania, w trybie jak w ust. 5-6.

8. Członek Prezydium może zrezygnować z pełnionej funkcji w Prezydium poprzez złożenie pisemnej rezygnacji. Rezygnację składa Komisji Rewizyjnej.

9. W przypadku rezygnacji lub odwołania członka Prezydium lub całego Prezydium pełnią oni swoje obowiązki do czasu powołania nowego członka lub Prezydium. Nowi członkowie Prezydium w czasie kadencji powoływani są analogicznie jak w wyborach.

10. Prezydium ustępującej kadencji pełni swoje obowiązki do czasu powołania Prezydium kolejnej kadencji.

§ 10. Do zadań Prezydium należy w szczególności:

1) przygotowanie projektów uchwał Młodzieżowej Rady,

2) określanie sposobu wykonania uchwał,

3) realizacja uchwał Młodzieżowej Rady.

§ 11. W realizacji zadań Młodzieżowej Rady Prezydium podlega wyłącznie Młodzieżowej Radzie.

§ 12. Do kompetencji i zadań Przewodniczącego Młodzieżowej Rady należy:

1) kierowanie bieżącymi sprawami Młodzieżowej Rady, organizowanie pracy Prezydium oraz reprezentowanie Młodzieżowej Rady na zewnątrz,

2) podejmowanie decyzji w imieniu Młodzieżowej Rady w sytuacjach nagłych po konsultacji z właściwym ze względu na zakres kompetencji członkiem Prezydium lub przewodniczącym komisji problemowej,

3) zwoływanie sesji Młodzieżowej Rady, przygotowanie porządku obrad, przewodniczenie obradom,

4) wnioskowanie o odwołanie członków Prezydium,

5) składanie Młodzieżowej Radzie sprawozdań ze swojej działalności międzysesyjnej.

§ 13. Do kompetencji i zadań Wiceprzewodniczących Młodzieżowej Rady należy:

1) koordynacja działań komisji problemowych i stałych Młodzieżowej Rady,

2) w razie nieobecności Przewodniczącego, kierowanie obradami Młodzieżowej Rady, przy czym Kierownictwo obejmuje starszy wiekiem Wiceprzewodniczący, chyba że Przewodniczący wskaże drugiego Wiceprzewodniczącego,

3) w przypadku czasowej niemożności wykonywania zadań przez Przewodniczącego, jego kompetencje przejmuje Wiceprzewodniczący upoważniony pisemnie przez Przewodniczącego, a gdy takie upoważnienie nie zostało wystawione, Prezydium wskazuje Wiceprzewodniczącego, który czasowo przejmie kompetencje i zadania Przewodniczącego.

§ 14. Do kompetencji i zadań Sekretarza Młodzieżowej Rady należy:

1) prowadzenie dokumentacji Młodzieżowej Rady,

2) składanie Młodzieżowej Radzie sprawozdań z działalności Prezydium także międzysesyjnie,

3) sporządzanie protokołów z sesji Młodzieżowej Rady i posiedzeń Prezydium.

§ 15. 1.  Dla stałego kontrolowania całokształtu działalności Prezydium, Młodzieżowa Rada powołuje Komisję Rewizyjną zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.

2. W skład Komisji wchodzi co najmniej trzech Radnych.

3. W pracach Komisji Rewizyjnej nie mogą uczestniczyć członkowie Prezydium oraz nie mogą wchodzić w jej skład.

4. Komisja Rewizyjna opiniuje wnioski ¼ liczby członków Rady o odwołanie członka Prezydium lub całego Prezydium.

5. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Młodzieżową Radę w zakresie kontroli.

6. Komisja Rewizyjna opiniuje wniosek Przewodniczącego o odwołanie poszczególnych członków Prezydium.

7. Komisja Rewizyjna opiniuje wniosek o odwołanie Radnego.

8. Komisja na swoim pierwszym posiedzeniu wybiera Przewodniczącego spośród członków Komisji. Wybór Przewodniczącego podlega zatwierdzeniu przez Młodzieżową Radę.

9. Komisję Rewizyjną można odwołać na wniosek Prezydium lub ¼ liczby członków Młodzieżowej Rady w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

§ 16. 1.  Młodzieżowa Rada może powoływać Komisje stałe i doraźne, będące organami pomocniczymi Młodzieżowej Rady.

2. Komisje powoływane są uchwałami, w których określa się cel, zasady i tryb ich działania.

3. Komisje mają za zadanie analizować i opiniować sprawy właściwe im merytorycznie, w zakresie określonym przez Młodzieżową Radę.

4. Młodzieżowa Rada powołuje składy osobowe Komisji, najpóźniej na trzeciej sesji od utworzenia Komisji.

5. Komisja powinna liczy od 3 do 5 osób.

6. Przed sesją Młodzieżowej Rady, na której ma nastąpić ustalenie składów osobowych Komisji, każdy Radny ma prawo wyrażenia woli uczestnictwa w pracach Komisji.

7. Jeżeli ilość kandydatów na członków Komisji jest większa niż określona przez Statut maksymalna ilość członków Komisji, ustalenia składu osobowego Komisji dokonuje się w drodze wyboru.

8. Jeżeli ilość kandydatów na członków Komisji nie jest większa niż określona przez Statut maksymalna ilość członków Komisji, do projektu uchwał w sprawie ustalenia składu osobowego Komisji wpisuje się nazwiska wszystkich zgłoszonych kandydatów.

9. Pierwsze posiedzenie Komisji zwołuje i prowadzi Przewodniczący.

10. Na pierwszym posiedzeniu Komisja wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Komisji, Wiceprzewodniczącego Komisji i Sekretarza Komisji.

11. Prawo zwoływania kolejnych posiedzeń Komisji przysługuje Przewodniczącemu Komisji oraz Przewodniczącemu.

12. Na wspólny wniosek Przewodniczących Komisji lub Przewodniczącego, Komisje odbywają posiedzenie wspólne.

13. W trakcie wspólnych posiedzeń Komisji, każda z nich przeprowadza głosowania osobno.

Rozdział 5.
Radni Młodzieżowej Rady

§ 17. 1.  Radnym może być osoba, o której mowa w § 7.

2. Radny może wykonywać swoje czynności po złożeniu na pierwszej sesji uroczystego ślubowania o następującej treści “Ślubuję uroczyście jako Radny Młodzieżowej Rady Miasta i Gminy Nowa Słupia, pracować dla dobra i pomyślności Miasta i Gminy Nowa Słupia, działać zawsze zgodnie z prawem oraz z interesami młodzieży- godnie i rzetelnie reprezentować młodzież, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań Młodzieżowej Rady”. Po odczytaniu treści ślubowania, wywołani kolejno Radni wypowiadają słowo “Ślubuję”.

3. Radni, którzy nie byli obecni na pierwszej sesji lub ich praca w Młodzieżowej Radzie rozpoczęła się w trakcie kadencji Młodzieżowej Rady, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

§ 18. Radny ma prawo:

1) wybierać i być wybieranym do organów Młodzieżowej Rady,

2) zgłaszać postulaty i inicjatywy uchwałodawcze,

3) składać interpelacje w istotnych sprawach związanych z działalnością Młodzieżowej Rady,

4) uczestniczyć w pracach dowolnie przez siebie wybranych komisjach problemowych,

5) wnioskować o wniesienie pod obrady sesji spraw, które uważa za pilne i uzasadnione,

6) złożyć rezygnację z zajmowanego stanowiska,

7) zrzec się mandatu w czasie trwania kadencji.

§ 19. Radny ma obowiązek:

1) przestrzegać statutu i uchwał Młodzieżowej Rady,

2) uczestniczyć w realizacji celów Młodzieżowej Rady,

3) uczestniczyć w sesjach Młodzieżowej Rady, zebraniach roboczych i pracach komisji problemowych, do których został wybrany,

4) przedłożyć usprawiedliwienie Prezydium Młodzieżowej Rady w razie nieobecności na posiedzeniu w terminie nie dłuższym niż 7 dni,

5) przedstawiać wnioski lokalnej Młodzieży na sesjach Młodzieżowej Rady.

§ 20. 1.  Kadencja Radnego może zostać skrócona, jeżeli nie wywiązuje się on ze swoich obowiązków i nie przestrzega Statutu Młodzieżowej Rady. Radnego odwołuje Młodzieżowa Rada na wniosek Przewodniczącego Rady, Prezydium lub co najmniej ¼ liczby członków Młodzieżowej Rady po zaopiniowaniu wniosku przez Komisję Rewizyjną.

2. Radny traci mandat na skutek:

1) zakończenia kadencji,

2) dobrowolnej rezygnacji,

3) skazania prawomocnym wyrokiem sądowym,

4) zrzeczenia się mandatu,

5) zmiany miejsca zamieszkania poza teren Miasta i Gminy Nowa Słupia.

3. Zwolniony mandat uzyskuje osoba wybrana w wyborach uzupełniających w danym okręgu.

Rozdział 6.
Sesje Młodzieżowej Rady

§ 21. 1.  Młodzieżowa Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej niż na kwartał.

2. Pierwszą sesję Młodzieżowej Rady zwołuje Przewodniczący Rady Miejskiej w Nowej Słupi w ciągu 14 dni od ogłoszenia wyników wyborów do Młodzieżowej Rady.

3. Sesję, o której mowa w ust.2, do czasu wyboru Przewodniczącego Młodzieżowej Rady prowadzi Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Nowej Słupi.

§ 22. 1.  Sesje nadzwyczajne zwoływane są na wniosek Prezydium lub co najmniej ¼ liczby członków Młodzieżowej Rady w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

2. Przewodniczący Młodzieżowej Rady ma prawo do zwołania sesji nadzwyczajnej Młodzieżowej Rady.

3. Sesje nadzwyczajne poświęcone są sprawom pilnym, wymagającym niezwłocznego rozstrzygnięcia. Przewodniczący niezwłocznie powiadamia Radnych o terminie i projekcie porządku obrad sesji. Jeśli o w/w sprawach powiadamia się w czasie sesji Młodzieżowej Rady, obecnych Radnych uważa się za powiadomionych.

4. Sesja nadzwyczajna Młodzieżowej Rady może mieć charakter uroczysty, wiązać się z obchodami świąt oraz ważnych wydarzeń z punktu widzenia historii państwa lub miasta. W czasie uroczystej sesji można pominąć w porządku obrad niektóre punkty określone w § 28, a wprowadzić akcenty uroczyste np. wręczenie odznaczeń, uchwalenie rezolucji, złożenie kwiatów itp.

§ 23. 1.  Przewodniczący Młodzieżowej Rady zwołując sesję ustala projekt porządku obrad oraz dzień i godzinę sesji.

2. O sesji powiadamia się Radnych najpóźniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem- wysyłając zawiadomienia, projekt porządku obrad oraz w miarę możliwości projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z przedmiotem sesji.

3. O sesji powiadamia się Burmistrza oraz Przewodniczącego Rady Miejskiej w Nowej Słupi w trybie przewidzianym w ust.2.

4. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust.2, Młodzieżowa Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji wyznaczając nowy termin jej odbycia.

5. Warunki, o których mowa w ust.2 nie dotyczą sesji nadzwyczajnych, do których stosuje się § 22.

§ 24. Listę gości zaproszonych na sesję ustala Prezydium na wniosek Przewodniczącego Młodzieżowej Rady.

§ 25. Posiedzenia Młodzieżowej Rady są jawne. Miejsce, termin i przedmiot obrad Przewodniczący Młodzieżowej Rady podaje do wiadomości publicznej na stronie Urzędu Miasta i Gminy Nowa Słupia.

§ 26. Uchwały Młodzieżowej Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy liczby członków Młodzieżowej Rady w głosowaniu jawnym, chyba że statut stanowi inaczej.

§ 27. 1.  Sesję otwiera i prowadzi jej obrady Przewodniczący Młodzieżowej Rady, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach, jeden z Wiceprzewodniczących.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Młodzieżowej Rady formuły “Otwieram sesję Młodzieżowej Rady Miejskiej w Nowej Słupi”.

§ 28. 1.  Na początku sesji Przewodniczący, na podstawie listy obecności Radnych, stwierdza quorum, a w razie jego braku, wyznacza nowy termin sesji i zamyka obrady, polecając jednocześnie odnotowanie w protokole przyczyn, w związku z którymi sesja się nie odbyła.

2. Po stwierdzeniu prawomocności obrad, Przewodniczący przedstawia Młodzieżowej Radzie projekt porządku obrad oraz przyjmuje wnioski do zaproponowanego porządku obrad.

3. Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:

1) odroczenia sesji i wyznaczenia jej nowego terminu na postawie § 24, ust. 4,

2) odesłania projektu uchwały do komisji problemowej,

3) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

4) zamknięcia listy mówców,

5) stwierdzenia quorum.

4. Przewodniczący poddaje wniosek o charakterze formalnym pod głosowanie. Młodzieżowa Rada przyjmuje wniosek formalny zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

§ 29. 1.  Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego przez Młodzieżową Radę porządku. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może, za zgodą Młodzieżowej Rady, dokonywać zmian w kolejności realizacji jego poszczególnych punktów.

2. Przewodniczący udziela głosu Radnym według kolejności zgłoszeń. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością.

3. Przewodniczący nie może udzielić głosu osobie niebędącej Radnym.

§ 30. 1.  Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad i zachowaniem porządku na sesji, w tym odnośnie wystąpień Radnych i innych osób na sesji.

2. Przewodniczący może czynić uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpień na sesji. W uzasadnionych przypadkach ma prawo odebrać głos, polecając odnotowanie tego faktu w protokole sesji.

3. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali obrad przez osoby spoza Młodzieżowej Rady, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek bądź uchybiają powadze sesji Młodzieżowej Rady.

§ 31. 1.  Radni składają interpelacje na sesjach w formie pisemnej w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest Prezydium Młodzieżowej Rady lub komisje problemowe. Interpelacje muszą zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego ich przedmiotem oraz wynikające zeń zapytania.

2. W miarę możliwości członkowie Prezydium udzielają odpowiedzi na interpelacje w czasie sesji, a gdy nie jest to możliwe- odpowiadają pisemnie w ciągu 14 dni.

3. Radni za pośrednictwem Przewodniczącego Młodzieżowej Rady, mogą zgłaszać władzom Miasta zapytania lub pomysły dotyczące funkcjonowania lokalnego samorządu.

4. Na sesjach młodzież Miasta i Gminy Nowa Słupia może składać wolne głosy i zapytania do Młodzieżowej Rady. Przez wolne głosy należy rozumieć: uwagi, spostrzeżenia, propozycje, pomysły dotyczące funkcjonowania Młodzieżowej Rady i stanowiące ofertę zgłaszającego do wykorzystania przez Młodzieżową Radę.

§ 32. 1.  Sprawy będące przedmiotem obrad rozstrzygane są w drodze uchwał.

2. Uchwały mają postać odrębnych dokumentów

3. Zapisów ust.2 nie stosuje się do rozpatrzenia sprawozdań lub informacji związanych z realizacją uchwał Młodzieżowej Rady, które są wyłącznie odnotowane w protokole sesji.

§ 33. Z inicjatywą podjęcia uchwały mogą występować: Przewodniczący Młodzieżowej Rady, Prezydium, komisje stałe i problemowe, każdy Radny.

§ 34. 1.  Wnioski w sprawie podjęcia uchwały przez Młodzieżową Radę, a także projekty uchwał przedstawia Młodzieżowej Radzie, wraz z uzasadnieniem, wnioskodawca lub osoba przez niego wskazana.

2. Jeśli konkretny projekt uchwały został zgłoszony do porządku obrad sesji, Młodzieżowa Rada może przystąpić do jego uchwalenia, bądź odesłać go do opracowania przez Prezydium lub komisję problemową.

3. Projekt ustawy powinien zawierać:

1) datę i tytuł uchwały,

2) podstawę prawną uzasadniającą podjęcie uchwały,

3) merytoryczną treść,

4) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,

5) termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obowiązywania,

6) uzasadnienie.

§ 35. 1.  Uchwały winny zawierać numer składający się z kolejno numeru arabskiego podjęcia uchwały w danej kadencji, numeru rzymskiego sesji oraz roku, w którym została uchwalona. Poszczególne elementy uchwały oddziela się poprzecznymi kreskami. Uchwała zawiera także datę i tytuł.

2. Uchwały Młodzieżowej Rady podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący (jeżeli przewodniczył obradom).

3. Oryginały uchwał ewidencjonuje Sekretarz Młodzieżowej Rady.

§ 36. 1.  Zwykła większość głosów oznacza, że “za” uchwałą opowiedziało się więcej Radnych niż “przeciw” uchwale. Głosy wstrzymujące się nie mają wpływu na wynik głosowania.

2. Bezwzględna większość głosów oznacza, iż za uchwałą było o jeden głos więcej łączna liczba głosów ważnie oddanych przeciw i wstrzymujących się.

§ 37. 1.  W głosowaniu jawnym Radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy oddane uznaje się głosy “za”, “przeciw” oraz “wstrzymujące się”, z tym iż osoby niepełnosprawne głosują w sposób dla nich dostępny.

2. W głosowaniu tajnym Radni głosują przy pomocy kart opatrzonych pieczęcią Młodzieżowej Rady . Za głosy oddane uznaje się karty, na których Radni zagłosowali w sposób zgodny z ustalonymi przez Młodzieżową Radę zasadami.

3. Głosowanie w trybie tajnym przeprowadza powołana spośród Radnych komisja skrutacyjna.

4. Wyniki głosowania, z wyjątkiem głosowań w trybie tajnym o których mowa w ust.3 odnotowuje się w protokole sesji, podając sposób głosowania imiennie poszczególnych Radnych.

§ 38. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę “Zamykam sesję Młodzieżowej Rady Miejskiej w Nowej Słupi”.

§ 39. 1.  Z każdej sesji, Sekretarz Młodzieżowej Rady sporządza protokół, będący urzędowym zapisem przebiegu obrad i podejmowanych przez Młodzieżową Radę rozstrzygnięć. Do protokołu dołącza się listę obecności oraz teksty podjętych przez Młodzieżową Radę uchwał i złożonych interpelacji. Protokoły z sesji są wykładane do wglądu w Biurze Obsługi Rady Miasta i Gminy Nowa Słupia w terminie 21 dni od daty zakończenia sesji.

2. Protokół z sesji wykłada się do wglądu i ewentualnych uzupełnień na kolejnej sesji.

3. Wnioski w sprawach poprawek i uzupełnień protokołu składa się Przewodniczącemu Rady. Młodzieżowi Radni, których wnioski nie zostały uwzględnione mogą przedstawić je na sesji do rozstrzygnięcia Młodzieżowej Rady.

§ 40. Całą dokumentację i korespondencję Młodzieżowej Rady przechowuje się w sposób i w miejscu określonym w uchwale Młodzieżowej Rady.

Rozdział 7.
Działalność konsultacyjna Młodzieżowej Rady

§ 41. 1.  Młodzieżowa Rada ma prawo przedstawianie Radzie Miejskiej w Nowej Słupi oraz Burmistrzowi opinii we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania samorządu lokalnego, a w szczególności w sprawach dotyczących młodzieży.

2. Opinię w sprawach określonych w ust.1 Młodzieżowa Rada może wydawać z własnej inicjatywy w formie przyjętego przez Młodzieżową Radę stanowiska.

3. Zainteresowany organ samorządu Gminnego może zwrócić się do Młodzieżowej Rady z prośbą o wydanie opinii w danej sprawie, określając termin jej wydania, nie krótszy jednak niż 15 dni. Nieprzedstawienie opinii we wskazanym terminie uważa się za rezygnację z prawa jej wyrażenia.

4. Młodzieżowa Rada zapoznaje się przed każdą sesją Rady Miejskiej w Nowej Słupi z porządkiem jej obrad wraz z materiałami i projektami uchwał.

Rozdział 8.
Praca w Młodzieżowej Radzie osób spoza jej składu

§ 42. 1.  Młodzieżowa Rada do realizacji swoich zadań może angażować osoby spoza jej składu, organizacje, stowarzyszenia, firmy i przedsiębiorstw na zasadzie dobrowolności. Osoby takie nie mają prawa głosu podczas głosowań.

2. Zasady współpracy między Młodzieżową Radą a chętnymi osobami, organizacjami, stowarzyszeniami, firmami i przedsiębiorstwami określa uchwała Młodzieżowej Rady.

Rozdział 9.
Finanse

§ 43. 1.  Środki na realizację celów statutowych Młodzieżowej Rady pochodzą z budżetu Miasta i Gminy Nowa Słupia.

2. Projekt preliminarza wydatków na rok następny Prezydium przedstawia Radzie Miejskiej w Nowej Słupi oraz Burmistrzowi najdalej do 15 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy.

3. Po podjęciu przez Radę Miejską uchwały budżetowej preliminarz zostaje przekazany Młodzieżowej Radzie.

4. Za wykonanie preliminarza odpowiada Prezydium.

5. Młodzieżowa Rada zatwierdza sprawozdanie finansowe za każdy rok budżetowy pełnienie funkcji przez Prezydium.

Rozdział 10.
Postanowienia końcowe

§ 48. 1.  Zmiany statutu dokonuje się w trybie nadania.

2. Młodzieżowa Rada może wnioskować o dokonanie zmian w statucie na wniosek Przewodniczącego Młodzieżowej Rady, Prezydium lub minimum ¼ składu Radnych.

Załącznik do Statutu Młodzieżowej
Rady Miejskiej w Nowej Słupi

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY KANDYDATA NA RADNEGO

MŁODZIEŻOWEJ RADY MIEJSKIEJ W NOWEJ SŁUPI

do pobrania poniżej

 

 


 

 

Uzasadnienie

Wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej, w tym tworzenie warunków do działania
i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażanie programów pobudzania aktywności obywatelskiej jest zadaniem własnym gminy. W myśl art. 5b ust. 1-3  ustawy z dnia 8 marca 1991 r. o samorządzie gminnym, gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców gminy, w tym zwłaszcza wśród młodzieży. Rada Gminy na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie Młodzieżowej Rady Gminy mającej charakter konsultacyjny. Rada Gminy, powołując Młodzieżową Radę Gminy, nadaje jej statut określający tryb wyboru jej członków i zasady działania. Z inicjatywą powołania Młodzieżowej Rady wystąpił Radny Rady Miejskiej. Do wniosku Radnego  została dołączona lista  dzieci i młodzieży popierająca inicjatywę utworzenia Młodzieżowej Rady.

Najważniejszym celem powołania Młodzieżowej Rady jest zwiększenie zainteresowania
i zaangażowania młodych ludzi sprawami publicznymi na poziomie lokalnym.

Ukonstytuowanie Młodzieżowej Rady pozwali na dialog między młodzieżą a przedstawicielami Rady Miejskiej, Burmistrzem, urzędnikami, co przyczyni się do zwiększenia skuteczności podejmowanych rozwiązań.

Informacje

Dokumenty

Rejestr zmian

2020-10-05 09:21

Edycja artykułu - Mariusz Trepka

2020-10-05 09:19

Dodanie załącznika/ załączników - Mariusz Trepka

2020-10-05 09:18

Dodanie załącznika/ załączników - Mariusz Trepka

2020-10-05 09:14

Dodanie artykułu - Mariusz Trepka

Filtrowanie bieżącej kategorii

Archiwum:

Oficjalna strona www

Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta

Andrzej Gąsior
Burmistrz Miasta i Gminy
Nowa Słupia

Przyjmowanie skarg i wniosków - informacje


Godziny obsługi Interesantów:
PONIEDZIAŁEK: 7.30 - 15.30
WTOREK:     7.30 - 15.30
ŚRODA: 7.30 - 15.30
CZWARTEK: 7.30 - 15.30
PIĄTEK: 7.30 - 15.30
lub inny uzgodniony termin.


DYŻUR PSYCHOLOGA


ZIMOWE UTRZYMANIE DRÓG - KOMUNIKAT


Sesje Rady Miejskiej - on-line


Przewodniczący Rady Miejskiej - Rafał Piasecki
DYŻUR W KAŻDY CZWARTEK 10.00-12.00
przy sali konferencyjnej UMiG
tel . 41 3178-770


Miasto i Gmina Nowa Słupia

NIP 6572464005 
REGON 291010406

kod TERYT 2604133

adres korespondencyjny:

26-006 Nowa Słupia, ul.Rynek 15


Kontakt:

skrzynka podawcza ePUAP:
   
/8cf2p6qd5k/skrytka

tel. 41 31-78-700

adres e-doręczenia:

AE:PL-52584-95124-UUAVC-17

email: urzad@nowaslupia.pl


Referat Gospodarki Komunalnej
i Ochrony Środowiska
Nowa Słupia, ul.Staszica 18

tel. 41 3177-622

tel. 41 363-03-72

tel. 41 363-03-73


Miejsko- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
w Nowej Słupi

TELEFONY


PLATFORMA ZAKUPOWA


Rzecznik Praw Obywatelskich


Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach

 

Powiatowy Urząd Pracy Kielce

Powiatowy Urząd Pracy
w Kielcach

System Informacji Przestrzennej Województwa Świętokrzyskiego

 

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Strona Dziennika Ustaw Monitor Polski Oficjalna strona Biuletynu Informacji Publicznej

Szukaj w BIP

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.